Początki Formuły 1

Początki Formuły 1

Pierwszy wyścig Formuły 1 odbył się w roku 1950. Dziś jest to najpopularniejszy sport motorowy, posiadający miliony fanów. Jak wygląda jej historia? Historia Formuły 1
Formuła 1 to najpopularniejszy sport motorowy na świecie. Każdego roku miliony fanów śledzą zmagania najlepszych kierowców, którzy walczą o prestiżowy tytuł mistrza świata. Kiedy rozpoczęła się historia Formuły 1? Gdzie i kto wygrał pierwszy wyścig?

  Początki Formuły 1

Początki „królowej sportów motorowych” sięgają roku 1950. Wówczas 13 maja, na torze Silverstone Circuit w Wielkiej Brytanii został rozegrany pierwszy wyścig. Triumfatorem okazał się Giuseppe Farina jadący pojazdem wyprodukowanym przez Alfa Romeo. Ostatecznie okazał się on pierwszym mistrzem świata w historii. W latach 50-tych wyścigi zostały niemal całkowicie zdominowane przez Juana Manuela Fangio oraz Alberto Ascariego. Ten pierwszy zdobył tytuł mistrza świata aż 5 razy, zaś drugi 2-krotnie stawał na najwyższym stopniu podium klasyfikacji generalnej.
Trzeba przyznać, że ówczesna Formuła 1 różniła się nieco od tej dzisiejszej. Głównie za sprawą wyglądu i konstrukcji pojazdów. Były to auta, które posiadały wąskie bieżnikowane opony, a także silniki z przodu. Najlepszym przykładem jest wyprodukowany przez włoską firmę Alfa Romeo – model 158 lub Mercedes-Benz W196.

Lata przełomowych zmian

Formuła 1 zaczęła zmieniać się już pod koniec lat 50-tych. Zdecydowanie największą rewolucją było wprowadzenie do niej pojazdów, mających silnik umiejscowiony za kierowcą. Było to rozwiązanie pozwalające uzyskiwać lepsze osiągi. Dowodem na to były 3 mistrzostwa świata Australijczyka Jacka Brabhama, który jadąc takim pojazdem triumfował w latach 1959, 1960 i 1966. Począwszy od roku 1958 rywalizację prowadzą między sobą również konstruktorzy. Pierwszym mistrzem został team Vanwall.
Kolejna rewolucja w Formule 1 nadeszła w roku 1962. Wtedy bowiem Lotus zbudował bolid wokół aluminiowego monokoku, co okazało się przełomowym rozwiązaniem. Dzięki zastosowaniu tej nowinki technicznej, brytyjski zespół w latach 1963-1973 aż 6 razy wygrywał klasyfikację generalną konstruktorów.

Rozwiązania Lotusa ponownie dały o sobie znać w roku 1968. Wtedy do bolidu przyczepiono specjalne skrzydło, które umożliwiło jazdę z większą prędkością na zakrętach. Ciekawostką jest również to, że począwszy od roku 1959, przez kolejnych 11 lat tytuł mistrza świata padał łupem Brytyjczyków lub Australijczyków. Zdobywały go sławy takie, jak choćby Jim Clark czy Graham Hill.

Atakuje Brazylia i Austria

Po dobrych kilkunastu latach „rządów” Brytyjczyków i Australijczyków, nastał czas nowych kierowców. Tytuł mistrza świata zdobył 2 razy Brazylijczyk Emerson Fittipaldi, a także bardzo dobrze poczynali sobie reprezentanci Austrii. Najpierw, w roku 1970 triumfatorem klasyfikacji generalnej okazał się Karl Jochen Rindt. Okazał się on być jedynym pośmiertnym mistrzem Formuły 1. W czasie treningu na torze Monza, Austriak miał wypadek śmiertelny. Miał jednak tak dużą przewagę nad pozostałymi kierowcami, że żaden z nich, do końca sezonu nie dogonił go w klasyfikacji generalnej. Później rodak Rindta i jedna z największych gwiazd w historii Formuły 1 – Niki Lauda, zdobył mistrzostwo świata w roku 1975 i 1977.
W latach 70-tych pojawiła się kolejna nowinka techniczna i znów jej autorami okazali się konstruktorzy Lotusa. Mianowicie w bolidach zastosowano tzw. efekt przypowierzchniowy. Tym samym zapewnił on bardzo duży docisk pojazdu, co jeszcze bardziej pozwoliło zwiększyć prędkość, zwłaszcza na zakrętach. Począwszy od roku 1972 obowiązkowe stało się używanie przez kierowców pasów bezpieczeństwa.

Każdego roku nowy mistrz

Lata 80-te i początek lat 90-tych w Formule 1 to okres, w którym niemal każdego roku mistrzostwo świata wygrywał inny kierowca. Wyjątkiem były tylko lata 1985-1986 kiedy to 2 razy z rzędu tytuł zdobył Alain Prost, a także lata 1990-1991. Wówczas 2 tytuły padły łupem Ayrtona Senny. Co ciekawe, zespoły brytyjskie nie miały sobie równych w rywalizacji o mistrzostwo konstruktorów. Lata 80-te zostały całkowicie zdominowane przez teamy Williamsa, McLarena i Brabhama.

Samo ściganie zaczęło być łatwiejsze, bowiem znów zaczęto udoskonalać samochody. Wprowadzono przede wszystkim automatyczne skrzynie biegów, silniki z turbodoładowaniem, aktywne zawieszenie oraz system kontroli trakcji. Jednak w roku 1989 zadecydowano ostatecznie o rezygnacji i wycofaniu silników z turbodoładowaniem.

Początek kariery wielkiego mistrza

W latach 90-tych wydawało się, że system bezpieczeństwa zawodników również działa sprawnie. Niestety rok 1994 był jednym z najbardziej tragicznych w historii tego sportu. W czasie Grand Prix San Marino zginęło dwóch zawodników. Pierwszym był Roland Ratzenberg, zaś drugim 3-krotny mistrz świata Ayrton Senna. Śmierć kierowców przyczyniła się do kolejnych zmian, które miały być zastosowane w bolidach. Zostały one nieco spowolnione i zwężone. Wprowadzono także do użytku opony nacinane.
W roku 1991 na torach Formuły 1 pojawił się po raz pierwszy Michael Schumacher. Dokładnie 3 lata później zdobył swój pierwszy tytuł mistrzowski. W roku 1995 powtórzył to osiągnięcie. Z czasem Niemiec podpisał kontrakt z Ferrari. W latach 2000-2004 nieprzerwanie stawał na najwyższym stopniu podium klasyfikacji generalnej. Tym samym stał się pierwszym zawodnikiem w historii, który zdobył aż 7 tytułów Mistrza Świata. Dzięki postawie swojego kierowcy, Ferrari powróciło na mistrzowską ścieżkę.

Pierwszy Polak i XXI wiek w Formule 1

Początek XXI wieku zdominowany był przez Michaela Schumachera. Po triumfach Niemca nastała krótka era Fernando Alonso. Hiszpan zdobył 2 tytuły mistrzowskie w latach 2005-2006. Po nim triumfowali Fin – Kimi Raikkonen oraz Brytyjczycy – Lewis Hamilton i Jenson Button. Następnie nastały złote lata zespołu Red Bull Racing i kierowcy Sebastiana Vettela. Niemiec zdobył pod rząd 4 tytuły mistrzowskie, całkowicie nie dając szans swoim rywalom. Jednak począwszy od roku 2014 to zawodnicy teamu Mercedes GP (Lewis Hamilton i Nico Rosberg) zaczęli odnosić triumfy w klasyfikacji generalnej.
Polska długo nie mogła doczekać się na swojego kierowcę w Formule 1. Jednak ostatecznie w roku 2006, na węgierskim torze Hungaroring, Robert Kubica po raz pierwszy poprowadził w oficjalnym wyścigu bolid Formuły 1. W tym samym sezonie w czasie wyścigu o Grand Prix Włoch zajął 3 miejsce. Z kolei na pierwszy triumf w karierze krakowianin czekał do roku 2008. Wówczas w czasie Grand Prix Kanady odniósł prestiżowe zwycięstwo.
Niestety nawet największe wymogi nie są w stanie zapewnić zawodnikom całkowitego bezpieczeństwa. W roku 2014, po raz pierwszy od 20 lat doszło do śmiertelnego wypadku w Formule 1. Podczas Grand Prix Japonii, francuski kierowca Jules Bianchi wpadł w poślizg na mokrej nawierzchni i uderzył w dźwig, który usuwał z toru inny bolid. Przez prawie rok utrzymywano go w stanie śpiączki, z której już nigdy się nie wybudził.

Obstawiaj wyniki, graj w kasynie

Jeśli Formuła 1 będzie stanowić wielką pasję i żadnym sposobem nie będzie można nas od niej oderwać to znaczy,
że staliśmy się prawdziwymi fanami tego sportu. Formułę 1 można również traktować jako swego rodzaju mobilne
kasyno na zywo. Dlaczego? Otóż wiele osób decyduje się na obstawianie wyników nie tylko pojedynczych wyścigów,
ale również całorocznych rezultatów. Można również spróbować swoich sił jako wirtualny kierowca Formuły 1.
Darmowe gry kasyno pozwolą na zmierzenie się z prawdziwą mocą tego sportu.

Formuła 1 to zawody, które każdego roku z zainteresowaniem śledzą miliony kibiców. Kierowcy startujący w wyścigach są rozpoznawalni na całym świecie i należą do największych gwiazd sportu. Formuła 1 ma zasięg globalny, bowiem rywalizacja między zawodnikami i zespołami odbywa się niemal na wszystkich kontynentach.